نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2564
-
الف
+

پنجاه و سومین سالگرد شهادت «علامه بلخی» تجلیل شد

مراسم تجلیل از مقام «علامه بلخی» در پنجاه و سومین سالروز شهادت وی در کابل برگزار شد.

به گزارش آی فیلم2، در پنجاه و سومین سالروز شهادت «علامه بلخی»، اقشار مختلف در کابل یاد و خاطره وی را گرامی داشتند.

«علامه بلخی» را در افغانستان بیشتر با شعر های حماسی شان می شناسند، شعر هایی که در دوران اسارت سروده، شعر هایی با مضامین مبارزه با ظلم و جور و استبداد و شعر هایی که بر عدالت، آزادی و وحدت جامعه اشاره دارد.

شهید بلخی در مدت 15 سال در محبس، علاوه بر شعر های حماسی، خطابه های زیبایی نیز دارد، با این وجود آثار کمی از ایشان به جای مانده که در پنجاه و سومین سال شهادت این عالم بزرگ در جمع دوستداران ایشان به گوشه های از این خطابه ها اشاره شد.

سید «اسماعیل جهانگیر» از اعضای برگزار کننده این مراسم به خبرنگار شبکه آی فیلم 2 گفت: باتوجه به نگاه شهید بلخی به موضوع اخوت و برادری و نیز موضوعاتی که سال ها پیش توسط ایشان برای زندگی عزتمند جامعه مطرح شده بود شرکت کنندگان در این برنامه نیز به بازخوانی این موضوعات پرداخته و نیاز جامعه امروز را در این موارد بازگو نمودند.

آقای جهانگیر اشاره کرد که با توجه به شرایط حساس جامعه امروز توجه به شعر ها و نثر های ایشان رهگشای بسیاری از مشکلات امروز ما می باشد.

در ادامه مراسم شرکت کنندگان خواستار توجه بیشتر مسئولین به زنده نگاه داشتن یاد شهید بلخی شدند.

«سید اسماعیل بلخی»  شاعر بزرگ و از علمای برجسته معاصر افغانستان بود. وی در دهه‌ 40 و 50 شمسی ادبیات ضد استبدادی را در افغانستان پایه ریزی کرد، تمام 80000 بیت اشعار علامه بلخی، انقلابی، ضد استبدادی و ضد استعماری و علیه زورمندان است؛ در واقع شهید بلخی ادبیاتی انقلابی را پایه گذاری کرد که در جبهه‌های جنگ از آن استفاده می‌شد برخی شعرای معاصر افغانستان مانند استاد محمد کاظم کاظمی متأثر از ایشان هستند.

«علامه سید اسماعیل بلخی» در 24 سرطان سال 1347 شمسی در شفاخانه علی‌آباد کابل به شهادت رسید و در دامنه کوه افشار به خاک سپرده شد.

ع ا/ ح ح

نظر شما
ارسال نظر